donderdag 15 mei 2014

Integraal concept en sub- sub systemen

We hebben het integraal concept met de sub- sub systemen op verschillende manieren gemaakt. In de vorige fase hebben we al bepaald wat we ongeveer nodig zouden hebben aan onderdelen, vermogen enzovoort, nu zijn we hier nog dieper op in gegaan. We hebben onderzoek gedaan naar wat voor soort motors er op de markt zijn, welke propellers zijn geschikt, hoe veel energie verbruiken die, welke soorten accu's zijn er op de markt? 

De testen van de motoren zijn in andere posts terug te vinden, over de accu's hebben Roel en ik ons laten informeren door de accuboer, die heeft ons een leen accu meegegeven om te testen. Helaas bleek deze loodaccu te zwaar te zijn, daarom hebben we onderzoek gedaan naar batterijpacks voor modelbouw. Hier hebben we de geschikte batterijpacks voor de hovercraft gevonden.

Alle sub- sub systemen hebben we al in Solidworks gemaakt, door veel te oefenen ben ik er vele malen beter in geworden, en heb ik ook een nuttige bijdrage hierin kunnen leveren. De sub- sub systemen hebben we geassembleerd tot sub systemen, en deze hebben we weer geassembleerd tot het hele systeem (V-model).
Ik heb onder andere de volgende sub- sub systemen gemaakt:

Thrust


Venturi conisch

De motor wordt geplaatst in een conisch die een venturi-effect zal veroorzaken, hierdoor heeft de lucht die achter uit de conisch wordt geblazen meer snelheid, waardoor de hovercraft ook meer snelheid heeft. De conisch is gemaakt van aluminium om het gewicht te minimaliseren, ook is hij rood geverfd, dit is niet alleen om corrosie tegen te gaan, en een mooi kleurtje, maar ook om beter op te vallen op het water.  Het stuursysteem is op de conisch bevestigd, net als de houder voor de motor, en het vogel afschrik systeem

Standaard venturi conisch
De conisch wordt gedragen door twee standaards van aluminium, deze zullen door middel van boutverbindingen aan de conisch en de bodemplaat worden bevestigd. De servo voor het stuursysteem zal tevens aan een van de standaards worden bevestigd.

Thrustmotorhouder
deze houder wordt in de venturi conisch geplaatst, aan deze houder is de thrustmotor bevestigd.

Stuursysteem

Pennen flaps

De pennen zorgen dat de flaps kunnen schanieren, deze pennen worden door het omgebogen gedeelte van de flaps gestoken.  Op de uiteinden van de pennen wordt schroefdraad gedraaid, zodat de pennen aan de conisch kunnen worden bevestigd.

Venturi busjes
Daar waar de pennen door de conisch komen worden onder en boven busjes geplaatst. Deze zorgen ervoor dat de moeren die op de pennen worden gedraaid volledig ondersteund worden, omdat ze anders tegen een schuin vlak zouden zitten. Ook zorgen de busjes dat de flaps niet rechtstreeks tegen de conisch aan zitten.





Liftsysteem


Liftmotor
De liftmotor heeft een spanning van kan tot een spanning van 24 volt, en een stroomsterkte van 4 ampère. Omdat de batterijen maximaal 22.2 volt kunnen leveren zal dit het maximum zijn dat de motor zal krijgen. Met de hulp van collega studenten is de motor getest, de motor is op een bodemplaat met rok geplaatst en aangezet. De motor gaf voldoende lift, zelfs wanneer we er een gewicht van 7 kilogram aan toevoegden was er nog voldoende lift.

Op de bodemplaat

Spacers
Deze spacers houden de twee bodemplaten van elkaar gescheiden en zorgen er tevens voor dat de rok gelijk matig opgeblazen wordt omdat ze de bodemplaat boven de grond houden in plaats van erop.

Accu lift
Deze accu heeft een spanning van 11,1 volt en een capaciteit van 5000mAh. De accu is een li-po accu met 3 cellen en heeft een C waarde van 2 wat betekent dat er een maximaal maar 10000 mA getrokken mag worden. De accu heeft een gewicht van 392 gram. Deze accu wordt gebruikt om de thrust aan te sturen. De accu zou voldoende vermogen moeten leveren om de hovercraft met een redelijke snelheid voor te duwen.


Accu thrust
Deze accu heeft een spanning van 22.2 volt en een stroomsterkte van 2700 mA, en een capaciteit van 2700 mAh. Ook deze accu is een Li-po accu maar deze accu heeft een C waarde van 25. De accu bestaat uit 6 cellen en weegt 380 gram en wordt gebruikt om de lift aan te drijven. De accu heeft genoeg vermogen om de accu van ongeveer een uur te laten zweven en zorgt ervoor dat alle onderdelen op de plaat kunnen blijven staan zonder dat dat invloeden heeft.

Het complete systeem ziet er zo uit:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten